در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را پیرامون بهبود نام دامنه و URLها به شما ارائه کنیم، تالار پذیرایی اما قبل از هر چیز توجه به این نکته بسیار مهم است که استفاده از ساختارها و ترفندهایی که در این مقاله به شما ارائه شده، برای تمامی صفحاتی که در طراحی وب سایت تولید میکنید لازم و ضروری نیست. اگر بتوانید از این ترفندها در صفحات خود بهره بگیرید، ممکن است صفحات شما بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرند اما عدم استفاده از آنها به معنی نادیده گرفتن این صفحات توسط موتورهای جستجو نخواهد بود. گوگل و بینگ پیوسته الگوریتمهای خود را برای برطرف کردن چالشهای فنی جستجو بهبود میدهند، اما اگر بتوانید با استفاده از تکنیکهای سئو روند ارائه ی نتایج به مخاطب را برای موتورهای جستجو آسانتر کنید، بیشتر مورد توجه این موتورها قرار خواهید گرفت.
1. تا حد امکان از یک دامنه و زیردامنه استفاده نمایید
شواهد بسیاری این فرضیه را اثبات میکند که ممکن است با انتقال یک محتوا از دامنه ی اصلی به یک زیر دامنه ی ثانویه، ترافیک آن صفحه تا حد زیادی از دست برود. استفاده از هر روشی که روند امتیازدهی موتورهای جستجو به یک دامنه را پیچیده تر کند ممکن است روند انتقال اندیس های کسب شده به دامنه را با مشکل روبرو نماید و رتبه ی آن دامنه را کاهش دهد.
البته نمیتوان گفت که استفاده از چند دامنه ی ناهمنام همواره به ضرر سایت خواهد بود و استفاده از یک دامنه ی خاص تنها راه ممکن برای تولید محتوا و راه اندازی وبلاگ است. در صورتی که امکان استفاده از یک دامنه وجود نداشته باشد، استفاده از چند دامنه برای انتشار محتوا بهتر از عدم انتشار آنها است، اما اگر وبلاگ و محتوای شما با دامنه ی اصلی تولید شوند، عملکرد بسیار بهتری در رتبه بندیها خواهند داشت.
2. هر چه URL شما برای کاربران خواناتر باشد، بهتر است
از آنجا که موتورهای جستجو نحوه ی ارتباط مخاطب با ساخت سایت را رصد مینماید، هرچه ارتباط شما با مخاطب مطلوبتر باشد، ارتباط موتورهای جستجو نیز با شما مطلوبتر خواهد بود. خوانا بودن یک مقوله ی ذهنی است اما هر چه ارتباط یک URL با محتوای درون صفحه ی آن بیشتر باشد، مخاطب با دید بازتری روی آن کلیک مینماید و این موضوع میتواند نرخ بازگشت مخاطب از سایت شما را نیز کاهش دهد. کاهش این نرخ از دید موتورهای جستجو دور نمیماند و این فاکتور مثبت در ارتباط با مخاطب، باعث خواهد شد تا موتورهای جستجو لینک شما را لینکی محبوب از دیدگاه مخاطب قلمداد کرده و رتبه ی آن را در نتایج جستجوها بهبود دهد.
3. استفاده از کلیدواژهها در URL ایدهی خوبی به نظر میرسد
استفاده از کلیدواژه های هدف در URL به چند دلیل میتواند مفید باشد:
اول اینکه کلیدواژه ی موجود در URL به کسانی که آدرس شما را در ایمیل ها، شبکه های اجتماعی و لینکها مشاهده میکنند کمک میکند تا دریابند در صفحات موجود در سایت شما با چه محتواهایی موتجه خواهند شد.
ثانیا بسیار اتفاق میافتد که URL از جایی کپی شده و در جای دیگر paste شود. در صورتی که در یک لینک از انکر تکست (anchor text) استفاده نشده باشد، URL نقش انکر تکست را ایفا مینماید (انکر تکست همچنان یکی از ورودیهای قدرتمند در الگوریتمهای رتبه بندی به شمار میآید).
از سوی دیگر کلیدواژه هایی که در نتایج جستجو در URL ظاهر میشوند، یکی از مهمترین پارامترهای مورد نظر جستجوکنندگان برای انتخاب لینک مورد نظرشان به حساب میآیند.
4. اگر برای یک محتوا از چند URL استفاده میکنید، از تگ کانونیکال استفاده نمایید
استفاده از محتواهای مشابه، با توجه به الگوریتمهای کنونی، مجاز است و هیچ جریمه هایی برای آن در نظر گرفته نمیشود اما این کار باعث میشود تا امتیازهای رتبه بندی کسب شده توسط این محتواها، بین همه ی آنها تقسیم شود و هیچ کدام از انها رتبه ی خوبی نداشته باشند.
اگر در سایتتان محتواهای مشابه با URLهای متفاوت وجود دارد و در صورتی که نیازی به نمایش همه ی آنها ندارید، یک محتوا را به عنوان محتوای اصلی انتخاب کنید و بقیهی محتواها را با استفاده از ریدایرکت 301 به محتوای اصلی ارجاع دهید. اما در صورتی که به هر دلیلی میخواهید تمامی محتواهای مشابه برای بازدیدکنندگان سایت در دسترس باشد، بهتر است از تگ کانونیکال استفاده کنید.
5.از پارامترهای دینامیک درURL استفاده نکنید
در صورتی که بیش از دو پارامتر در URL شما بصورت ناخوانا ظاهر میشود، بهتر است URL را بازنویسی نمایید و متنی خوانا و استاتیک تولید کنید. اکثر پلتفرمهای مدیریت محتوا (CMS) بطور هوشمند از پارامترهایی شبیه به"%" و "&" و ... استفاده نمیکنند و در صورتی که از این ابزارها در مدیریت سایت استفاده میکنید، کمتر با مشکل پارامترهای مزاحم مواجه میشوید.
6. استفاده از URLهای کوتاه بهتر است
URLهای در حدود 50 تا 60 کاراکتر، مناسب هستند اما اصلاح URLهای بالای 100 کاراکتر میتواند تعداد بازدیدهای صفحه را افزایش دهد. URLهای طولانی هیچ مشکلی برای موتورهای جستجو ایجاد نمیکنند، اما کاربران هنگام مواجه شدن با آنها نمیتوانند سریعا محتوای درون آن را حدس بزنند. از طرف دیگر URLهای بلند به طور کامل در نتایج جستجو به نمایش درنمیآیند و کپی کردن آنها نیز مشکل ساز است. هرچه URL کوتاه تر باشد راحتتر میتوان آن را در متن جاسازی نمود و در شبکه های اجتماعی، ایمیلها و توییتها از آن استفاده کرد.
7. URL را به شکلی بنویسید که با عنوان محتوای صفحه همخوانی داشته باشد
در صورتی که عنوان محتوای صفحه یک عنوان بسیار بلند است، توصیه نمیشود تمامی آن را در URLبگنجانید. در عوض میتوانید بخشهایی از عنوان که نشان دهنده ی مفهوم آن است را در URL قرار دهید. برای مثال اگر عنوان صفحه "کلیه ی نکاتی که باید برای بازاریابی محتوا در وبسایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی رعایت کنید" باشد، میتوانید آن را بصورت "نکاتی-در-مورد-بازاریابی- محتواwww.example.com/" در URL خود قرار دهید.
8. استفاده از کلمات رابط در URL ضروری نیست
اگر عنوان شما شامل کلمات رابط (مانند و، یا، اما، از و ...) است، در صورتی که احساس میکنید استفاده از آنها در URL میتواند URL را بسیار طولانی کند، میتوانید آنها را از URL حذف کنید. قضاوت در مورد اینکه استفاده از کلمات ربط تا چه حد به خوانا بودن URL کمک میکند و در عوض تا چه حد URLرا طولانی میکند، کاملا به شما بستگی دارد، اما در صورتی که حذف این کلمات به مفهوم منتقل شده از طریق URLلطمه وارد میکند، بهتر است آنها را از URL حذف نکنید.
1. تا حد امکان از یک دامنه و زیردامنه استفاده نمایید
شواهد بسیاری این فرضیه را اثبات میکند که ممکن است با انتقال یک محتوا از دامنه ی اصلی به یک زیر دامنه ی ثانویه، ترافیک آن صفحه تا حد زیادی از دست برود. استفاده از هر روشی که روند امتیازدهی موتورهای جستجو به یک دامنه را پیچیده تر کند ممکن است روند انتقال اندیس های کسب شده به دامنه را با مشکل روبرو نماید و رتبه ی آن دامنه را کاهش دهد.
البته نمیتوان گفت که استفاده از چند دامنه ی ناهمنام همواره به ضرر سایت خواهد بود و استفاده از یک دامنه ی خاص تنها راه ممکن برای تولید محتوا و راه اندازی وبلاگ است. در صورتی که امکان استفاده از یک دامنه وجود نداشته باشد، استفاده از چند دامنه برای انتشار محتوا بهتر از عدم انتشار آنها است، اما اگر وبلاگ و محتوای شما با دامنه ی اصلی تولید شوند، عملکرد بسیار بهتری در رتبه بندیها خواهند داشت.
2. هر چه URL شما برای کاربران خواناتر باشد، بهتر است
از آنجا که موتورهای جستجو نحوه ی ارتباط مخاطب با ساخت سایت را رصد مینماید، هرچه ارتباط شما با مخاطب مطلوبتر باشد، ارتباط موتورهای جستجو نیز با شما مطلوبتر خواهد بود. خوانا بودن یک مقوله ی ذهنی است اما هر چه ارتباط یک URL با محتوای درون صفحه ی آن بیشتر باشد، مخاطب با دید بازتری روی آن کلیک مینماید و این موضوع میتواند نرخ بازگشت مخاطب از سایت شما را نیز کاهش دهد. کاهش این نرخ از دید موتورهای جستجو دور نمیماند و این فاکتور مثبت در ارتباط با مخاطب، باعث خواهد شد تا موتورهای جستجو لینک شما را لینکی محبوب از دیدگاه مخاطب قلمداد کرده و رتبه ی آن را در نتایج جستجوها بهبود دهد.
3. استفاده از کلیدواژهها در URL ایدهی خوبی به نظر میرسد
استفاده از کلیدواژه های هدف در URL به چند دلیل میتواند مفید باشد:
اول اینکه کلیدواژه ی موجود در URL به کسانی که آدرس شما را در ایمیل ها، شبکه های اجتماعی و لینکها مشاهده میکنند کمک میکند تا دریابند در صفحات موجود در سایت شما با چه محتواهایی موتجه خواهند شد.
ثانیا بسیار اتفاق میافتد که URL از جایی کپی شده و در جای دیگر paste شود. در صورتی که در یک لینک از انکر تکست (anchor text) استفاده نشده باشد، URL نقش انکر تکست را ایفا مینماید (انکر تکست همچنان یکی از ورودیهای قدرتمند در الگوریتمهای رتبه بندی به شمار میآید).
از سوی دیگر کلیدواژه هایی که در نتایج جستجو در URL ظاهر میشوند، یکی از مهمترین پارامترهای مورد نظر جستجوکنندگان برای انتخاب لینک مورد نظرشان به حساب میآیند.
4. اگر برای یک محتوا از چند URL استفاده میکنید، از تگ کانونیکال استفاده نمایید
استفاده از محتواهای مشابه، با توجه به الگوریتمهای کنونی، مجاز است و هیچ جریمه هایی برای آن در نظر گرفته نمیشود اما این کار باعث میشود تا امتیازهای رتبه بندی کسب شده توسط این محتواها، بین همه ی آنها تقسیم شود و هیچ کدام از انها رتبه ی خوبی نداشته باشند.
اگر در سایتتان محتواهای مشابه با URLهای متفاوت وجود دارد و در صورتی که نیازی به نمایش همه ی آنها ندارید، یک محتوا را به عنوان محتوای اصلی انتخاب کنید و بقیهی محتواها را با استفاده از ریدایرکت 301 به محتوای اصلی ارجاع دهید. اما در صورتی که به هر دلیلی میخواهید تمامی محتواهای مشابه برای بازدیدکنندگان سایت در دسترس باشد، بهتر است از تگ کانونیکال استفاده کنید.
5.از پارامترهای دینامیک درURL استفاده نکنید
در صورتی که بیش از دو پارامتر در URL شما بصورت ناخوانا ظاهر میشود، بهتر است URL را بازنویسی نمایید و متنی خوانا و استاتیک تولید کنید. اکثر پلتفرمهای مدیریت محتوا (CMS) بطور هوشمند از پارامترهایی شبیه به"%" و "&" و ... استفاده نمیکنند و در صورتی که از این ابزارها در مدیریت سایت استفاده میکنید، کمتر با مشکل پارامترهای مزاحم مواجه میشوید.
6. استفاده از URLهای کوتاه بهتر است
URLهای در حدود 50 تا 60 کاراکتر، مناسب هستند اما اصلاح URLهای بالای 100 کاراکتر میتواند تعداد بازدیدهای صفحه را افزایش دهد. URLهای طولانی هیچ مشکلی برای موتورهای جستجو ایجاد نمیکنند، اما کاربران هنگام مواجه شدن با آنها نمیتوانند سریعا محتوای درون آن را حدس بزنند. از طرف دیگر URLهای بلند به طور کامل در نتایج جستجو به نمایش درنمیآیند و کپی کردن آنها نیز مشکل ساز است. هرچه URL کوتاه تر باشد راحتتر میتوان آن را در متن جاسازی نمود و در شبکه های اجتماعی، ایمیلها و توییتها از آن استفاده کرد.
7. URL را به شکلی بنویسید که با عنوان محتوای صفحه همخوانی داشته باشد
در صورتی که عنوان محتوای صفحه یک عنوان بسیار بلند است، توصیه نمیشود تمامی آن را در URLبگنجانید. در عوض میتوانید بخشهایی از عنوان که نشان دهنده ی مفهوم آن است را در URL قرار دهید. برای مثال اگر عنوان صفحه "کلیه ی نکاتی که باید برای بازاریابی محتوا در وبسایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی رعایت کنید" باشد، میتوانید آن را بصورت "نکاتی-در-مورد-بازاریابی- محتواwww.example.com/" در URL خود قرار دهید.
8. استفاده از کلمات رابط در URL ضروری نیست
اگر عنوان شما شامل کلمات رابط (مانند و، یا، اما، از و ...) است، در صورتی که احساس میکنید استفاده از آنها در URL میتواند URL را بسیار طولانی کند، میتوانید آنها را از URL حذف کنید. قضاوت در مورد اینکه استفاده از کلمات ربط تا چه حد به خوانا بودن URL کمک میکند و در عوض تا چه حد URLرا طولانی میکند، کاملا به شما بستگی دارد، اما در صورتی که حذف این کلمات به مفهوم منتقل شده از طریق URLلطمه وارد میکند، بهتر است آنها را از URL حذف نکنید.