2019/11/25، 08:51 AM
راهبندها موانعی بازدارنده می باشند که برای ساماندهی به ورود و خروج وسایل نقلیه طراحی شده اند. کلیه ی راهبندهای اتوماتیک قابلیت کنترل به وسیله ی دستگاه های کنترل تردد همانند دوربین پلاک خوان ، تگ RFID ، کنترل از راه دور توسط پوش باتن و ریموت کنترل و سایر وسایل کنترل تردد را دارا می باشند.
راهبندها از لحاظ سیستم کارکرد به دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می شوند. که در اکثر پروژه ها به دلیل قیمت مناسب تر از راهبند های مکانیکی استفاده می شود. راهبندها همچنین اشکال مختلفی دارند که متداول ترین آنها راهبند میله ای می باشد. از انواع دیگر می توان به راهبند ستونی ، راهبند زنجیری ، راهبند دفن شونده یا کف خواب اشاره کرد که در بعضی پروژه ها که امنیت نیز مهم می باشد می توان از آنها استفاده کرد. از راهبند زنجیری نیز در پروژه های که عرض پوشش دهی راهبند باید زیاد باشد می توان استفاده کرد.
راهبند میله ای :
راهبند میله ای از یک میله ( بوم ) متصل به پایه تشکیل شده است که طول این بوم از 1 متر تا 8 متر بسته به مدل راهبند می تواند متغیر باشد . طول بوم 4 الی 6 متر متداول ترین طول بوم می باشد که اکثر راهبندها بر اساس این طول بوم ساخته می شوند. همانطور که گفته شد سیستم ساخت راهبندها مکانیکی یا هیدرولیکی می باشند . از راهبند های مکانیکی در پروژه هایی با میزان تردد مشخص و از راهبندهای هیدرولیکی در پروژه هایی با میزان تردد نامحدود یا نامشخص می توان استفاده کرد. معمولا جنس بوم راهبند از آلومینیم فشرده می باشد که علاوه بر سبکی در هنگام کارکرد در صورت برخورد اتفاقی وسیله ی نقلیه با بوم راهبند آسیبی به بدنه ی راهبند و خودرو وارد نشود . کلیه ی میله های راهبند قبلیت تعویض دارند.
راهبند ستونی :
راهبند های ستونی ( بولادر ) که بیشتر در اماکن با ضریب امنیت بالا و حساس نظیر ورودی مراکز نظامی یا سفارت خانه ها استفاده می شوند ، یکی از مطمئن ترین موانع جهت کنترل تردد وسائل نقلیه می باشند ، چرا که بدنه فولادی این راهبند بصورت ستونی از میله فولاد با روکش استیل یا آلومینیم در پایه ای فولادی دیگر که بوسیله بتن ریزی در کف مهار شده ، قرار گرفته و در زمان ایجاد هرگونه برخوردی ، این وسیله نقلیه است که بیشترین آسیب را دیده و با ناتوانی در حرکت از مسیر ورودی متوقف می گردد. قیمت راهبند ستونی بالا می باشد و از آن در پروژه های خاص استفاده می شود.
راهبند دفن شونده یا کف خواب :
راهبند دفن شونده یا کف خواب شامل صفحات فولادی با ضخامت بالا می باشد که نیازمند کندن پی داخل زمین می باشد و از زمین به سمت بالا حرکت می کنند و عرض پیش بینی شده را مسدود می نمایند. با توجه به ضخامت بالای صفحه متحرک این نوع راهبند، نیروی های ناشی برخوردهای شدید را به خوبی جوابگو می باشد. راهبند دفن شونده ضد عملیات تروریستی و حملات خرابکارانه می باشد و قابلیت منحدم کردن کامیون با 20 تن بار و سرعت 90 کیلومتر را دارا می باشد. همچنین راهبند دفن شونده مجهز به سامانه الکتروهیدرولیک درب اتوماتیک هوشمند برنامه پذیر، قابلیت کنترل از راه دور و تحت وب و سازگار با سامانه هوشمند مرکزی مدیریت و کنترل ترافیک می باشد.
در انتخاب نوع راهبند چند عامل تاثیر گذار می باشد :
1. میزان عرض درنظر گرفته شده برای پوشش دهی
2. میزان تردد در طول شبانه روزانه ( ورودی و خروجی خودرو )
3. نداشتن ارتفاع مناسب و استفاده از راهبند با بازوی تاشونده
4. دیگر امکانات راهبند نظیر بالا بردن امنیت ، سرعت باز شدن و بسته شدن بوم و ...
راهبندها از لحاظ سیستم کارکرد به دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می شوند. که در اکثر پروژه ها به دلیل قیمت مناسب تر از راهبند های مکانیکی استفاده می شود. راهبندها همچنین اشکال مختلفی دارند که متداول ترین آنها راهبند میله ای می باشد. از انواع دیگر می توان به راهبند ستونی ، راهبند زنجیری ، راهبند دفن شونده یا کف خواب اشاره کرد که در بعضی پروژه ها که امنیت نیز مهم می باشد می توان از آنها استفاده کرد. از راهبند زنجیری نیز در پروژه های که عرض پوشش دهی راهبند باید زیاد باشد می توان استفاده کرد.
راهبند میله ای :
راهبند میله ای از یک میله ( بوم ) متصل به پایه تشکیل شده است که طول این بوم از 1 متر تا 8 متر بسته به مدل راهبند می تواند متغیر باشد . طول بوم 4 الی 6 متر متداول ترین طول بوم می باشد که اکثر راهبندها بر اساس این طول بوم ساخته می شوند. همانطور که گفته شد سیستم ساخت راهبندها مکانیکی یا هیدرولیکی می باشند . از راهبند های مکانیکی در پروژه هایی با میزان تردد مشخص و از راهبندهای هیدرولیکی در پروژه هایی با میزان تردد نامحدود یا نامشخص می توان استفاده کرد. معمولا جنس بوم راهبند از آلومینیم فشرده می باشد که علاوه بر سبکی در هنگام کارکرد در صورت برخورد اتفاقی وسیله ی نقلیه با بوم راهبند آسیبی به بدنه ی راهبند و خودرو وارد نشود . کلیه ی میله های راهبند قبلیت تعویض دارند.
راهبند ستونی :
راهبند های ستونی ( بولادر ) که بیشتر در اماکن با ضریب امنیت بالا و حساس نظیر ورودی مراکز نظامی یا سفارت خانه ها استفاده می شوند ، یکی از مطمئن ترین موانع جهت کنترل تردد وسائل نقلیه می باشند ، چرا که بدنه فولادی این راهبند بصورت ستونی از میله فولاد با روکش استیل یا آلومینیم در پایه ای فولادی دیگر که بوسیله بتن ریزی در کف مهار شده ، قرار گرفته و در زمان ایجاد هرگونه برخوردی ، این وسیله نقلیه است که بیشترین آسیب را دیده و با ناتوانی در حرکت از مسیر ورودی متوقف می گردد. قیمت راهبند ستونی بالا می باشد و از آن در پروژه های خاص استفاده می شود.
راهبند دفن شونده یا کف خواب :
راهبند دفن شونده یا کف خواب شامل صفحات فولادی با ضخامت بالا می باشد که نیازمند کندن پی داخل زمین می باشد و از زمین به سمت بالا حرکت می کنند و عرض پیش بینی شده را مسدود می نمایند. با توجه به ضخامت بالای صفحه متحرک این نوع راهبند، نیروی های ناشی برخوردهای شدید را به خوبی جوابگو می باشد. راهبند دفن شونده ضد عملیات تروریستی و حملات خرابکارانه می باشد و قابلیت منحدم کردن کامیون با 20 تن بار و سرعت 90 کیلومتر را دارا می باشد. همچنین راهبند دفن شونده مجهز به سامانه الکتروهیدرولیک درب اتوماتیک هوشمند برنامه پذیر، قابلیت کنترل از راه دور و تحت وب و سازگار با سامانه هوشمند مرکزی مدیریت و کنترل ترافیک می باشد.
در انتخاب نوع راهبند چند عامل تاثیر گذار می باشد :
1. میزان عرض درنظر گرفته شده برای پوشش دهی
2. میزان تردد در طول شبانه روزانه ( ورودی و خروجی خودرو )
3. نداشتن ارتفاع مناسب و استفاده از راهبند با بازوی تاشونده
4. دیگر امکانات راهبند نظیر بالا بردن امنیت ، سرعت باز شدن و بسته شدن بوم و ...