انجمن استودیو توپو مرجع طراحان و توسعه دهندگان

نسخه‌ی کامل: بتن الیافی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بتن الیافی 

یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی بتن می باشد . تقریبا از سال 1960 میلادی برای بهبود خواص و ویژگی های بتن تصمیم به مسلح کردن آن با الیاف بتن کردند . به این ترتیب مقاومت کششی و برشی بتن الیافی نسبت به قبل بهبود یافت . این اقدام در ساخت سازه های زیرزمینی که بیشتر در معرض رطوبت قرار دارند ، بسیار مفید واقع شد . از دیگر موارد مثبت جذب انرژی بالا توسط بتن الیافی است . این خاصیت موجب می شود بتن الیافی در برابر زلزله و ضربه به علت جذب انرژی رفتار بهتری نمایش دهد . 

برای بهبود خواص بتن از جمله کاهش میزان ترک خوردگی و افزایش مقاومت آن از رشته های نازک و نسبتا درازی در بتن ، به طور همگن و یکنواخت استفاده می شود . که به این رشته ها الیاف بتن می گویند . الیاف بتن در انواع الیاف فولادی بتن ، الیاف شیشه ای بتن ، الیاف فلزی بتن ، الیاف پلی اتیلنی بتن و ... موجود است که هر کدام با توجه به خصوصیات خود دارای کاربردی می باشد .
 

مسلما بتن الیافی با دارا بودن مزایای بسیار ارزش خرید بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد . قبل از سفارش بتن الیافی بهتر است با مواردی که مشخص کننده کیفیت آن است آشنا شوید . که به مواردی از آن در ادامه اشاره شده است .

نسبت‌های مخلوط بتن
مشخصات هندسی الیاف فولادی
نسبت طول به قطر الیاف
مهار مکانیکی و زبری سطح الیاف
مشخصات فیزیکی و جنس الیاف فولادی

روش افزودن الیاف به بتن :
به طور کلی در هر زمان الیاف را می توان به بتن اضافه نمود . اگر بخواهیم الیاف را در انتها اضافه نمود باید آن را داخل میکسر ریخته و 3 تا 4 دقیقه آن را مخلوط نمود. در صورتی که شما از بتن آماده استفاده نمایید الیاف بتن را باید به تدریج بیافزایید و هم زدن را به اندازه ای ادامه داد تا از پخش یکنواخت الیاف درون بتن مطمئن شد .