انجمن استودیو توپو مرجع طراحان و توسعه دهندگان

نسخه‌ی کامل: سازه فضایی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سازه فضایی یکی از مصالح ساختمانی بسیار پرکاربرد می باشد که با توجه به قابلیت احداث سالن های بزرگ بدون نیاز به ستون بسیار مورد توجه قرار گرفته است . 
 

سازه فضایی یا سازه فضاکار از اعضا و گره های تشکیل شده است . این اعضا از مدولهای منظم و تکراری تشکیل یافته اند . تکرار منظم اعضا در کنار هم موجب زیبایی و کاربرد بسیار آنها شده است . 
 

لوله : عضو اصلی سازه فضایی لوله ها هستند که نیروهای کششی و فشاری را تحمل می کنند . به طور معمول طول این لوله ها شش متر می باشد . بهتر است تمامی اعضا از طول یکسانی برخوردار باشند . 
 

گوی یا گره :برای اتصال اعضا به هم از گوی ها استفاده می شود . این گوی ها که همانند یک کره فولادی تو پر هستند برای پایداری و ارتباط بین اعضا به کار می رود . وجود این گره ها موجب برقراری تعادل می شود و می تواند اعضا را در موقعیت ثابت نگه دارند .ضخامت گره ها از 60 میلیمتر تا 30 سانتیمتر متغیر می باشد .
 

سازه فضایی امروزه به علت مزایای بسیارشان در مکان های بسیاری کاربرد دارند . از جمله مکان هایی که از سازه فضایی در آنها استفاده می شود می توان به ورزشگاه ها ، سالن های ورزشی ، سالن های آمفی تئاتر ، انبار های بزرگ و هر مکانی که نیز به سقفی بدون ستون دارند اشاره کرد . 
سازه فضایی از گذشته های دور به صورت بسیار ساده به کار برده می شد . برای مثال از ساده ترین و قدیمی ترین نوع آن می توان به داربست چادر انسان های اولیه اشاره کرد . همچنین در دوران ایران کهن در مساجد ، قصرها ، سالن ها از سازه های شبکه ای به وفور استفاده می شد .
 

سازه های فضایی به انواع مختلفی نیز تقسیم بندی می شوند . که با توجه به مکان مورد نظرتان می توانید یکی از انواع آن را انتخاب کنید . برای مثال سازه فضای گنبدی ، تخت ، شیب دار ، چلیک ، هرمی و ... 
همچنین شرکت های معتبر امکان سفارش طرح را برای مشتری امکان پذیر می نمایند و شما می توانید از ترکیب انواع مختلف ، سازه فضایی دلخواه خود را انتخاب نمایید .

[تصویر:  Three-dimensional-truss-system-2.jpg]
 

مزایای سازه فضایی :
سازه های فضایی به علت پخش نیرو در جهات مختلف از قدرت استحکام بالایی برخوردار هستند . سبکی و قابلیت نصب آسان را می توان از دیگر مزایای آن برشمارد . مزیت مهم دیگر سازه های فضایی که پیشتر نیز بیان شد عدم نیاز به  ستون می باشد . 
در ایران کشورهای بسیاری اقدام به تولید و فروش سازه فضایی می کند که شما با بررسی خدمات ارائه دهنده آنها می توانید مناسب ترین شرکت را برگزینید .