انجمن استودیو توپو مرجع طراحان و توسعه دهندگان

نسخه‌ی کامل: ظروف پت بسته بندی چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پیش از آن که به موضوع ظروف پت بسته بندی بپردازیم بهتر است که بدانیم پت چیست؟ پلاستیک پت مخفف پلی اتیلن ترفتالات و یک نوع پلیمر است که در بسته بندی لبنیات، مواد آرایشی، دارویی و آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد که می توان گفت بیش ترین استفاده در بطری آب و نوشیدنی های دیگر است.
ماده خام پلاستیک پت از نفت است از ویژگی های آن می توان به سبکی، مطمئنی، پایداری در برابر گرما و قابل بازیافت بودن آنها اشاره کرد. به طوری که بیش ترین درصد بازیافت جهان را به خود اختصاص داده است.
پت با پلاستیک های معمولی تفاوت  دارد از ورود اکسیژن به محصولات بسته بندی شده جلوگیری کرده و مانع فساد آن ها می شود و در نوشیدنی ها از خروج دی اکسید کربن جلوگیری می کند. اما لازم به ذکر است این نوع پلاستیک حاوی تری اکسید انتی بادی ست که سرطان زا شناخته شده است.
هر دو نوع پلاستیک پت چه بازیافتی و چه غیر بازیافتی تقریبا در تمام بخش های صنعت و بسته بندی کاربرد دارند‌. می توان گفت که هر کجا در صنایع پارچه کلمه پلی استر دیده شود منظور پت است زیرا این نوع پلاستیک در زمینه کیسه خواب، فرش بافی  و پوشاک استفاده می شود.
با توجه به استفاده زیاد پلاستیک پت در جهان در تمام زمینه ها باید گفت این پلاستیک از ارزش بالایی برخوردار است و پت هایی که دارای وزن مولکولی بالا هستند به ظروف پت بسته بندی مقاوم تری تبدیل می شوند.
تولید ظروف پت بسته بندی 
فرآوری پت و تولید ظروف پت بسته بندی به شکل بطری شامل دو مرحله است که در ادامه دو مرحله را مورد بررسی قرار قرار می دهیم.
مرحله اول:
ماده پلی اتیلن ترفتالات توسط قالب گیری تزریقی و دستگاه تزریق تبدیل به ظروف پت بسته بندی در شکل می شود که همانند لوله آزمایش گاه بوده ولی از نظر جنس و همچنین داشتن جای درب بطری و شیارهای آن متفاوت است که به محصول به دست آمده پریفور می گویند.
مرحله دوم:
در این مرحله به بطری شکل نهایی داده می شود پریفورم حاصل شده در مرحله قبل گرم و کشیده  می شود این مرحله به وسیله دستگاه باد کن گرم با هوای گرم انجام می شود سرعت این دستگاه در تولید ظروف پت بسته بندی بالاست.

https://mohammadipet.ir/product-category...%be%d8%aa/