انجمن استودیو توپو مرجع طراحان و توسعه دهندگان

نسخه‌ی کامل: مهمترین علت خاموش شدن یخچال
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
یخچال فریز یکی از مهم ترین لوازم خانگی در هر خانه ای است که بدون آن نمی توان حتی یک روز هم زندگی کرد و افراد برای خرید آن دقت و وسواس زیادی به خرج می دهند. از طرفی دیگر، به دلیل اینکه یخچال دائما در حال کار است، نسبت به سایر لوازم دیگر نیز زودتر خراب می شود و نیاز به مراقبت و نگهداری بیش تری دارد. برای این کار شما باید هر شش ماه یکبار به نمایندگی مجاز تعمیر یخچال دوو تماس بگیرید و درخواست سرویس بدهید.
با این وجود، ممکن است یک روز به آشپزخانه بروید و ببینید یخچال شما خاموش است و هر کاری می کنید روشن نمی شود. یا ممکن است در آشپزخانه مشغول به کار باشید و ببینید یک دفعه یخچال خاموش شود. بدون شک درآن لحظه خیلی ناراحت می شوید و فقط به این فکر می کنید که علت خاموش شدن یخچال برای چیست، آیا نیاز به تعمیر دارد، به چه تعمیرکاری این کار را بسپارید، هزینه تعمیر چقدر می شود و آیا یخچال دوباره می تواند مانند روز اول کار کند.
اصلا نگران نباشید!! فقط کافی است این مقاله از سایت ما را تا آخر بخوانید. در این مقاله، ما به طور کامل تمامی علت های روشن نشدن یخچال دوو و بهترین راهکارها برای عیب یابی و رفع را برای شما توضیح می دهیم. با خواندن این مقاله شما قادر خواهید بود به درستی علت خاموش شدن یخچال دوو خود را متوجه شوید و از این سردرگمی و بلاتکلیفی در بیایید. در صورتی که باز هم با خواند این مقاله سوالی داشتید می توانید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید. به طور خلاصه در این مقاله موارد زیر به عنوان دلایل رایج خاموش شدن یخچال به شما آموزش داده می شود:
- خرابی ترموستات
- خرابی تایمر دیفراست
- مشکل در جریان برق ورودی
- خرابی موتور یا کمپرسور
- خرابی برد الکترونیکی یخچال
ترموستات
ترموستات یا رله دما به صورت خودکار دمای داخل یخچال فریزر را کنترل می کند و وظیفه مهم آن ثابت نگه داشتن دمای فضای درونی یخچال فریزر می باشد. همان طور که می دانید امروزه تمامی یخچال های تولید شده از قابلیت امکان تنظیم دما برخوردار هستند و بعد از اینکه شما دمای یخچال را بر روی مقدار ثابتی گذاشتید، باید ترموستات کاری کند که همیشه دمای درون یخچال همین مقدار ثابت باشد و تغییری نکند. زمانی که هوای گرم به داخل یخچال سرایت می کند و مقدار این دما بالا می رود، ترموستات از کمپرسور می خواهد که شروع به کار کند. کمپرسور با شروع کار خود، دمای یخچال را به همان مقدار ثابت تنظیم شده توسط شما کاهش می دهد و وقتی به آن مقدار ثابت رسید، ترموستات به کمپرسور دستور می دهد که کار خود را متوقف کند.
حال که با نحوه عملکرد ترموستات آشنا شدید، وقت آن رسیده که ببینید آیا علت روشن نشدن یخچال دوو از ترموستات است؟ از رایج ترین علائمی که نشاندهنده خرابی ترموستات است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- در صورتی که دمای داخل یخچال خنک نباشد به معنای خرابی ترموستات است زیرا ترموستات نمی تواند به درستی تشخیص دهد که دمای داخل یخچال افزایش یافته و فرمانی را به کمپرسور جهت کاهش آن نمی فرستد.
- اگر موتور یخچال یا کمپرسور به طور پیوسته کار کند، نشاندهنده خرابی ترموستات است زیرا ترموستات نمی تواند دمای داخل یخچال را به درستی تشخیص دهد و کمپرسور به طور مداوم کار می کند.
- در صورتی که سیم های ترموستات بعد از جدا شدن از بدنه یخچال فریزر مستقیما به همدیگر وصل شده باشند و موتور یخچال نیز روشن شود، نشاندهنده خرابی ترموستات است.
- اگر به مدت طولانی صدای کلیک از یخچال دوو خود می شنوید نشاندهنده خرابی ترموستات است زیرا بعد از فرمان ترموستات به کمپرسور یک صدای کلیک می آید و سپس موتور کار خود را شروع می کند. اگر ترموستات خراب باشد بعد از صدای کلیک موتور شروع به کار نمی کند و مجددا صدای کلیک شنیده می شود.
- در صورتی که کمپرسور یخچال سرد باشد نشاندهنده خرابی ترموستات است. برای این کار به پشت یخچال بروید و در قسمت پایین یخچال با دست دمای کمپرسور را چک کنید.
تایمر دیفراست
یکی از قطعات بسیار ضروری در یخچال های ضد برفک (بدون برفک) تایمر دیفراست است که وظیفه اصلی آن ذوب کردن برفک های داخل یخچال فریزر می باشد. نحوه کار تایمر دیفراست دوو به این صورت است که هر 6 تا 8 ساعت به صورت اتوماتیک فعال می شود و به هیترالمنت دستور می دهد تا برفک ها را شروع به آب کردن یا همان برفک زدایی کند. زمان آب شدن برفک ها نیز حدود 12 تا 25 دقیقه طول می کشد.
در صورتی که تایمر دیفراست خراب باشد، فرمانی به هیترالمنت نمی رسد و یخچال فریزر شما پر از برفک می شود و دمای آن به شدت افزایش می یابد. اگر می خواهید ببینید تایمر دیفراست علت روشن نشدن یخچال دوو است باید زمانبندی آن را چک کنید.
مشکل در جریان برق ورودی به یخچال
خیلی خنده دار است ولی گاهی علت روشن نشدن یخچال دوو از جریان برق ورودی به یخچال می باشد یعنی همان پریزی که دو شاخه برق یخچال به آن وصل می شود. برای اینکه از صحت عملکرد پریز مطمئن شوید باید کارهای زیر را انجام دهید:
- چک کردن فیوز و کنتور برق: سری به کنتور و فیوز برق بزنید زیرا ممکن است فیوز یا کنتور پریده باشد و یا از جا در آمده باشد.
- اطمینان از سالم بودن پریز برق: یکی دیگر از لوازم برقی خود را به پریز برق مورد نظر وصل کنید و ببینید روشن می شود یا خیر.
- اطمینان از دو شاخه برق یخچال: گاهی دوشاخه برق خود یخچال در محل اتصالش به پریز برق قطع می شود. این مورد را نیز چک کنید.
خرابی موتور یا کمپرسور یخچال
تعمیرکاران معتقدند که قلب یخچال فریزر همان موتور یا کمپرسور یخچال می باشد زیرا بدون آن یخچال قادر به کار کردن نمی باشد. شاید برای شما سوال باشد که آیا فرقی بین موتور و کمپرسور یخچال هست یا نه. در پاسخ باید گفت موتور و کمپرسور یخچال یکی هستند و فرقی با یکدیگر ندارند. این دستگاه در اصل یخچال را از طریق لوله هایی که در پشت آن قرار دارد، خنک می کند.
ولی چگونه بفهمیم کمپرسور علت روشن نشدن یخچال است یا به عبارتی دیگر نشانه های خرابی کمپرسور چیست. از رایج ترین نشانه های خرابی کمپرسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- اتصالات برق سوخته باشد.
- سیم های داخلی کمپرسور سوخته باشد.
- فن کمپرسور کار نکند.
- کمپرسور برای مدت طولانی خاموش شده باشد.
- یخچال به اندازه کافی سرد نشود.
- مواد غذایی داخل یخچال گرم شوند.
خرابی برد الکترونیکی یخچال
برد الکترونیکی یخچال به عنوان مغز داخلی یخچال محسوب می شود و وظیفه ی اصلی آن کنترل کردن عملکرد کمپرسور و فن می باشد. علاوه بر این در یخچال های جدید، به منظور کاهش مصرف انرژی یخچال، برد الکترونیکی جایگزین تایمر دیفراست شده است و کنترل عملکرد کمپرسور، فن، یخساز و سایر بخش های یخچال را بر عهده دارد.
با این همه وظیفه در صورتی که برد خراب شود، یخچال نیز روشن نمی شود. از متداول ترین علائم خرابی برد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- فضای درون یخچال خنک نباشد در حالی که دو فن یخچال در حال کار است و کمپرسور خاموش باشد.
- فضای درون یخچال خنک نباشد و فن ها نیز از کار افتاده باشند.
- صداهای زیادی از فن شنیده شود.
- فضای درون یخچال خنک نباشد و صداهای بدی بدهد.
- یخ شدن برفک های یخچال فریزر طول بکشد.
 
به طور کلی، موارد بالا به عنوان علت خاموش شدن یخچال فریزر دوو شناخته می شود و بررسی آن ها به شما کمک می کند که علت روشن نشدن یخچال خود را خیلی سریع متوجه شوید. حواستان باشد که تعمیر یخچال دوو از حساسیت بالایی برخوردار است و نباید در انجام آن سهل انگاری کنید. بهترین روش تماس با یک نمایندگی مجاز تعمیر یخچال دوو است.
ما به عنوان بهترین نمایندگی تعمیرات دوو می توانیم در سریع ترین زمان و هزینه ممکن تعمیرکار خود را به محل شما اعزام کنیم. فقط کافی است با ما تماس بگیرید.