انجمن استودیو توپو مرجع طراحان و توسعه دهندگان

نسخه‌ی کامل: چاه های تلا در روستای لافت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چاههای لافت که در بخش مرکزی شهرستان قشم جای گرفته , از نقاط جذاب استان هرمزگان در تور ارزان قیمت قشم است . چاههای لافت یکی‌از جاذبه های توریسم قشم به شمار می‌رود .
چاههای لافت که به «چاههای طلا» هم دارای اسم و رسم است , در پشت قلعه لافت و در درون چاله همسایه قلعه قرار دارا‌هستند و مبتنی بر تعداد روزهای سال کبیسه رینگ هستند و برای گردآوری آب باران حفر گردیده اند . بعضی از پژوهشگران عمر آنان را مرتبط با دوران هخامنشی می‌دانند .
چاههاى کنده شده در بندر لافت که در سنگ سیست کوه و در مکانى گود حفر شدهاند و به مثابه ” آرتزین “ فعالیت مىکنند . بعضى متن اند آب آنان از باران و سرریز تل و صخره بالادست تأمین شده‌است به همین جهت ” تل آو “ نامیده گردیده اند و به مرور زمان به ” طلا و جواهرات “ آوازه یافته اند .

تعداد چاهها بیش تر از ۵۰ الى ۶۰ رینگ است که عموماً آب دارا هستند مگر آن‌ها که از گل و لاى جمع شده و بایستى لایروبى شوند . تعدادی درخت کهور دیرین , ساقه هاى مارپیچ و پیوند خورده و ضخیم خویش را باطن سنگ فرو برده اند تا ریشه شان را به آب برسانند . مردمان حیطه این چاههاى آب و طبیعت را مقدس می شمارند و در کنار چاه ها و پایین سایه فضای سبز قربانى مى نمایند .

مردمان بومى معتقدند که‌این درختها نگهدارنده و پاسبان آب چاه ها میباشند و سرسبزى آنان نشاندهنده وجود آب شیرین در محل است . آب شیرین و زلال در سفره زیرزمینى و در سنگ شیست جریان داراست که در گودىها تا ۱۰ متر و در بلندىهاى در عمق بیشترى به آب رسیده اند . مردمان معتقدند که در دیرباز تعداد چاهها ۳۶۶ رینگ ( طبق روزهاى سال کبیسه ) بوده که هر چاه به مصرف یک روز در طى سال مى رسیده است .

چاه های تل آب یا این که طلا

در ۷۶ کیلومتری شهر قشم و در ۳۰ کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم , چاه های طلا جواهرات جای‌دارد . در روستای لافت , پیش از همگی , بادگیرهای منازل روستایی , دیده مشتاقان دیدار از قشم را به خویش جلب می نماید . بعد از آن به محض ورود به لافت و در مجاورت قلعه نادری , رینگ های چاه آب گوناگون در درون چاله کوه پایه به دیده می‌خورد که حکایت از فناوری ذخیره آب پارسیان جزیره نشین قسم هخامنشی و زمان زرتشتیان دارااست . زیرا فناوری چاه کنی و قنات تا آن جا که معین شده , یگانه گبریان و زرتشتیان بوده است .
چاههای طلا جواهرات , آب انبارها و برکه ها :

چاه های طلا و جواهرات که امروزه در بین ۵۰ تا ۷۰ رینگ اند , در فصل‌زمستان از آب برف و باران لبریز میگردند . اهل یک محل معتقدند تعداد آن‌ها در دیرباز ۳۶۵ رینگ بوده و ساکنان ده درچاهها را می پوشانده اند و در زمان سال هر روز در یک کدام از آن‌ها را می باز و از آب آن استعمال می کرده اند . چاههای جان دار عموماً آب دارا‌هستند , مگر آنهایی که از گل و لای جمع شده گردیده اند و به لایروبی نیاز دارا‌هستند .
ساکنان روز جاری لافت این چاهها را مقدس فکر می‌کنند و معتقدند فضای سبز قریه پاسبان آنان میباشند و سرسبزی آن ها گواه وجود آب شیرین در چاهای طلاست در سواحل جنوبی کشور‌ایران به آب انبارها , یعنی محله ایی که آب باران در آن ها توده می شود , برکه میگویند . بیشتر این برکه ها سقف هایی گنبدی صورت و سپید رنگ دارا هستند . این جور سقف از تبخیر آب در گرمای جنوب کشور ایران خودداری می نماید . در بندر لافت و اطراف آن ۳۴ برکه یا این که آب انبار موجود هست .
از جالب ترین آن‌ها برکه سنگی لافت است که در کنار چاههای طلا جواهرات و قلعه نادری قراردارد .