انجمن استودیو توپو مرجع طراحان و توسعه دهندگان

نسخه‌ی کامل: تایرهای ضد پنچری
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
یکی از مشکلاتی که رانندگان را دچار چالش می کند، پنچری تایر است. به خصوص خانم ها هنگام تعویض تایر دچار مشکلات زیادی می شوند که باعث می شود از افراد دیگری در این زمینه کمک بگیرند. اما تکنولوژی تایرهای ضد پنچری هر روز در حال توسعه است و به احتمال زیاد به زودی شاهد تایرهایی خواهیم بود که نیازی به تعویض ندارند.
 
تکنولوژی تایرهای ضدپنچری در حال حاضر به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
 
تایرهایی که در صورت کم شدن باد تایر به صورت خودکار دوباره آن را تنظیم می کنند (Self Inflating)، و دسته دوم تایرهایی است که در مقابل پنچر شدن مقاوم هستند (Run Flat). تایرهای که در مقابل پنچری مقاوم هستند، از ساختاری همانند تایرهای اولیه استفاده می کنند. تایرهای اولیه کاملا توپر بودند و از هوا در ساخت آنها استفاده نمی شد. این امر رانندگی با این تایرها را دشوار می کرد اما در عوض پنچر نمی شد و مقاومت بالایی نیز داشت. امروزه نیز از پوششی مخصوص در ساخت این تایرها استفاده می شود که امکان ادامه مسیر را در صورت پجچری ممکن می کند. البته در حال حاضر حداکثر مسیر قابل طی شدن این تایرها در صورت پنچری 80 کیلومتر است که با توسعه تکنولوژی های جدید تر امید می رود این میزان بیشتر شود.
 
این تایرها در صورت پنچری فاصله لاستیک و رینگ را حفظ می کنند که این موضوع باعث می شود خودرو در کنترل راننده باقی بماند.  تکنولوژی های ساخت این تایرها شامل PAX، Tweel و Twin Tire می شود. هرچند این لاستیک های ضد پنچری تنها شما را تا اولین تعمیرگاه همراهی می کنند.
 
تایرهایی که به صورت خودکار باد تایر را تنظیم می کنند به صورت پیوسته فشار باد داخل تایر را اندازه گیری می کنند و در صورت کم شدن آن، دوباره باد تایر را تنظیم می کنند. این تایرها در مقابل پنچری های بزرگ کارایی ندارند اما در آسیب ها و پنچری های جزیی فشار باد خودرو را به خوبی تنظیم می کنند تا راننده به سلامت به مقصد برسد. سیستم های مختلفی از این دست وجود دارند که توسط شرکت های تولید کننده خودرو توسعه داده شده اند اما با پیشرفت هایی که در سال های اخیر صورت داده، کارایی آنها بیش از همیشه است. خرید لاستیک ضدپنچری در شرایط فعلی گزینه هوشمندانه ای است.
 
منبع: دایان تایر