2021/03/16، 08:08 AM
ریچ اسنیپت گوگل چیست؟
اما چرا استفاده ریچ اسنیپت ها مهم است؟
انواع ریچ اسنیپت گوگل
پیاده سازی ریچ اسنیپت
در این سری از آموزش های ویکی دمی قصد داریم برای شما در مورد ریچ اسنیپت های گوگل صحبت کنیم. اما قبل از هر چیزی بگوییم ریچ اسنیپت گوگل چیست؟ حتماً شده عبارتی را در گوگل جستجو کنید و متوجه شوید که بعضی از سایت ها نمایششان در گوگل با سایر سایت ها تفاوت دارد.
مثلاً بعضی سایت ها در نتایج جستجو ستاره دارند. یا بعضی دیگر در نتایج قیمت دارند، تاریخ دارند و …
سایت هایی که در نتایج جستجو متفاوت هستند در کد های HTML سایت، rich snippet قرار داده اند.
پس تا به اینجا متوجه شدیم که ریچ اسنیپت ها (rich snippets) کد های html ای هستند که برای نمایش داده شدن متفاوت در گوگل استفاده میشوند.
گوگل این نوع از نمایش را برای کاربران قرار داده تا با استفاده از این نوع نمایش تشخیص دهند که کدام سایت مشکلاتشان را برطرف خواهد کرد.
اما برای شما که سایت دارید ریچ اسنیپت چطور میتواند به شما کمک کند؟
در حالت معمولی جستجو هر سایت در گوگل دارای ۳ ویژگی برای نمایش است:
- تگ عنوان (title tag)
- متا توضیحات (meta description)
- آدرس سایت (URL)
بطور مثال:
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/non-rich-snippet-1.png[/img]
در تصویر بالا مشاهده میکنید که نتیجه ی مشخص شده بصورت ساده نشان داده شده تصویر بالا “نتیجه بدون ریچ اسنیپت” است.
اما زمانی که یکی از ریچ اسنیپت ها را پیاده سازی کنید نتیجه به شکل زیر خواهد شد:
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/rich-snippet-result-1.png[/img]
همانطور که در بالا مشاهده میکنید زمانی که ریچ اسنیپت برروی سایتی پیاده سازی میشود، نتیجه باعث متفاوت تر شدن سایت در نتایج گوگل میشود و بر اساس نتایج بدست آمده مشخص شده که کاربران بیشتر برروی این سایت ها کلیک میکنند.
کلیک شدن بیشتر برروی سایت شما در نتایج باعث بالا رفتن نرخ کلیک (CTR) میشود که یکی از فاکتور های سئو بشمار میرود.
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/rich-snippet-data-taken-from-html.png[/img]
بسیاری از سئوکار ها تصور میکنند که پیاده سازی ریچ اسنیپت میتواند باعث بهبود رتبه سایت در سرچ شود. در صورتی که گوگل در مطلبی منتشر کرد که پیاده سازی ریچ اسنیپت بطور مستقیم جزو فاکتور های سئو نیست.
پس مشخص شد که ریچ اسنیپت های گوگل میتوانند نرخ کلیک شما را افزایش دهند اما بصورت مستقیم برروی جایگاه سایت شما تاثیرگذار نیستند.
برای اینکه ریچ اسنیپت برروی سایتتان پیاده سازی کنید، کار هایی که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد را انجام دهید:
یک نوع از ریچ اسنیپت را انتخاب کنید
ریچ اسنیپت ها انواع مختلفی دارند، بعضی ها بصورت ستاره هستند، بعضی بصورت قیمت، تاریخ و …
برای اینکه ریچ اسنیپت برروی سایتتان پیاده سازی کنید ابتدا باید ببینید که چه نوع از اسنیپتی مناسب کار شماست.
در ادامه ۸ نوع از ریچ اسنیپت های گوگل پر طرفدار را برای شما خواهیم گفت:
ریچ اسنیپت نظرات (Review): بسیاری از افراد این ریچ اسنیپت را به نام ریچ اسنیپت ستاره میشناسند، زیرا در پایین آدرس سایت شما در گوگل ۵ ستاره نمایش داده خواهد شد.
این ریچ اسنیپت بر اساس نظرات کاربران برای شما نمایش داده میشود.
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/with-rich-snippet-2.png[/img]
اگر ریچ اسنیپت درست پیاده شود تعداد نظرات برای نمایش این ریچ اسنیپت مهم نیست و با یک رای هم در نتایج نمایش داده میشود.
ریچ اسنیپت دستور العمل (Recipes): این نوع از ریچ اسنیپت بیشتر برای سایت های آشپزی و یا سایت های آموزشی استفاده میشود.
در این ریچ اسنیپت هم نظرات نمایش داده میشود، هم مدت زمان خواندن (کتاب) یا پختن (برای غذا) و …
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/recipes-rich-snippet-serps.png[/img]
ریچ اسنیپت موزیک (music rich snippet): در این ریچ اسنیپت شما میتوانید اطلاعاتی مانند نام خواننده، نام آهنگ، آلبوم آهنگ، مدت زمان آهنگ و … را در اختیار کاربران قرار دهید.
در سایت های ایرانی بسیار کم از ریچ اسنیپت موزیک استفاده میشود.
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/music-rich-snippet-serps.png[/img]
ریچ اسنیپت محصول (product markup): برای اینکه در نتایج جستجو قیمت محصولات را به کاربر نمایش دهید میتوانید از این ریچ اسنیپت استفاده نمایید.
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/product-rich-snippets.png[/img]
ریچ اسنیپت سازمانی (Organization): این ریچ اسنیپت برای اسم برند ها مورد استفاده قرار میگیرد، زمانی این ریچ اسنیپت نمایش داده میشود که شرکت مورد نظر در ویکی پدیا توضیحات و لینک داشته باشد. مانند تصویر زیر:
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/organization-rich-snippet-serps.png[/img]
ریچ اسنیپت top stories: این ریچ اسنیپت در حقیقت داغ ترین خبر هاست و برای سایت های خبری و مهم ترین اخبار مورد استفاده قرار میگیرد.
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/top-stories-rich-snippet-serps.png[/img]
ریچ اسنیپت ویدئو: موتور های جستجو نمیتوانند ویدیو های شما را در سایتتان مشاهده نمایند، زمانی که این ویدئو ها را در نتایج نشان میدهند، از رفتار کاربر میتوانند بفهمند که موضوع ویدئو در مورد چیست.
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/video-rich-snippet-serps.png[/img]
ریچ اسنیپت رویداد ها: این ریچ اسنیپت مناسب زمانی است که رویدادی قرار است برگذار شود. تاریخ و زمان برگذاری رویداد را میتوان با آن نمایش داد.
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/events-rich-snippet-serps.png[/img]
پس در قدم اول انتخاب کنید که قصد دارید چه نوع ریچ اسنیپتی برای سایتتان پیاده سازی نمایید.
پیاده سازی ریچ اسنیپت
اول از همه به شما این مطلب را بگوییم که ریچ اسنیپت ها زیر مجموعه های structured data ها هستند.
structured data ها میتوانند به موتور های جستجو کمک میکنند که اطلاعات بهتری در مورد سایت شما دریافت نمایند و موضوعات شما را راحت تر درک کنند. چطوری؟
فرض کنید قصد داریم اطلاعاتی در مورد همین مقاله ای که شما در حال خواندن آن هستید را به گوگل بدهیم:
بطور مثال بگوییم مدت زمان خواندن این مقاله ۱۵ دقیقه است.
کدام عکس ها بعنوان عکس های اصلی این مقاله هستند.
چه در مورد چه مسائلی در این مقاله بحث خواهد شد
و…
با استفاده از structured data ها شما میتوانید این موارد را به گوگل بگویید.
برای سئو کلاه سیاه کلیک کنید
[img=0x0]https://wikidemy.ir/wp-content/uploads/2019/08/structured-data-helps-google-understand-your-content.png[/img]
زمانی که شما قصد داشته باشید اطلاعاتی که در structured data به گوگل میدهید را به کاربران هم نشان دهید. میتوانید از ریچ اسنیپت ها استفاده کنید.